Мета: обговорити з батьками основні правила
родинного виховання, формувати навички аналізувати невдачі та промахи в ньому;
дати інформацію про стилі, принципи виховання дітей та їхній вплив на сімейні
взаємини і розвиток особистісних якостей дитини (доброта, чуйність,
комунікабельність).
Коментар.
Збори проводяться у формі інформаційного
лекторію з елементами дискусії. До заходу класовод готує тематичний виступ для
батьківської аудиторії, тест «Які ви батьки?» та анкети для батьків «Сімейні
стосунки». Збори проводяться в класній кімнаті.
Хід зборів
Слово
вчителя
Шановні батьки! Наші діти швидко ростуть. І
ми з вами постійно говоримо про те, що наших учнів, ваших донечок та синів
потрібно навчати, виховувати, яким чином необхідно розвивати їх як
особистості. Ви знаєте, що школа — заклад не тільки освітній, але й виховний.
Але все-таки основи виховання дитини головним чином закладаються не в школі, а
в сім’ї, де росте хлопчик чи дівчинка, в їхньому родинному оточенні.
Від сімейних законів та традицій, від підходу
матері та батька до проблем виховання дитини залежить багато. А сучасне стрімке
і повне стресів життя, на жаль, не завжди дає змогу приділяти належну увагу цій
проблемі.
Яким же має бути педагогічно правильний
виховний підхід до виховання дитини? Яких помилок та промахів ми припускаємося
найчастіше? Якими мають бути закони життя родини для того, щоб у ній виросли
донька чи син, наділені необхідними моральними якостями, виховані і вдячні
вам, своїм батькам, за мудру науку життя?
Саме про це ми і спробуємо докладно
поговорити з вами на сьогоднішніх зборах.
1.
Що ви вважаєте головним у родинному вихованні дітей?
(Напишіть.)
(Напишіть.)
2.
Що найбільш характерне для загальної атмосфери у вашій
родині (підкресліть):
родині (підкресліть):
— доброзичливість,
взаємна повага;
— бадьорість, радісний
настрій, гумор;
— спокій,
урівноваженість;
— нервозність,
відчуженість, грубість.
3.
Що має позитивний вплив на моральне виховання дитини
у вашій сім’ї? (Напишіть.)
у вашій сім’ї? (Напишіть.)
4.
Чи є недоліки у моральному розвитку вашої дитини? У чому
вони проявляються? (Напишіть.)
вони проявляються? (Напишіть.)
5.
Які риси вдачі вашого сина (доньки) приваблюють до нього
(до неї) людей? (Напишіть.)
(до неї) людей? (Напишіть.)
6.
Які якості ви хочете виховати в своїй дитині насамперед?
(Напишіть.)
(Напишіть.)
7.
Прояви яких якостей ви помічаєте в своїх дітях
найчастіше?
(Напишіть.)
(Напишіть.)
8.
Із якими негативними якостями, що проявляються у вашій
дитині, ви активно боретеся? (Напишіть.)
дитині, ви активно боретеся? (Напишіть.)
9.
Чи є у вас спільні з дитиною заняття, захоплення? Які
саме?
(Напишіть.)
(Напишіть.)
10.
Чи можете ви з упевненістю сказати, що ваша дитина для її
віку добре підготовлена до життя? Що дає вам підстави для
такого висновку? (Напишіть.)
віку добре підготовлена до життя? Що дає вам підстави для
такого висновку? (Напишіть.)
11. Чи часто вам дитина
розповідає про школу? Якщо так, то про
що зазвичай ці розповіді? (Напишіть.)
що зазвичай ці розповіді? (Напишіть.)
1.
Чи вважаєте ви, що у вашій родині є
взаєморозуміння з дитиною (дітьми)?
2.
Чи говорить із вами дитина (діти) «по душам»,
чи радяться з особистих питань?
3.
Чи цікавиться дитина вашою роботою?
4.
Чи знаєте ви друзів своєї дитини?
5.
Чи бувають вони у вас удома?
6.
Чи беруть участь діти разом із вами у господарських
справах?
7.
Чи перевіряєте ви, як дитина виконує домашні
завдання, як учить уроки?
8.
Чи бере участь дитина у підготовці родинних
свят?
9.
Під час дитячих свят дитина надає перевагу
тому, щоб і ви були з нею, чи хоче, щоб поруч були тільки однолітки?
10. Чи
обговорюєте ви з дитиною прочитані книги?
11. Чи
обмінюєтеся враженнями про переглянуті разом телепередачі, фільми?
12. Чи
буваєте ви разом у театрах, музеях, на виставках, концертах тощо?
13. Чи
берете ви участь разом із дитиною (дітьми) в прогулянках, туристичних походах?
14. Як
ви зазвичай проводите відпустку: разом із дитиною (дітьми) чи без неї (них)?
Бесіда класовода «Про стилі і прийоми виховання в родині
та їхні наслідки»
Першою суспільною сходинкою в житті людини є
її сім’я. Родина з раннього віку спрямовує свідомість, волю, почуття дитини.
Свій перший життєвий досвід, елементарні знання про навколишню дійсність,
уміння та навички життя в суспільстві донька чи син набуває під впливом і
безпосереднім керівництвом батька та матері.
На все життя запам’ятовуються і залишаються в
кожного враження дитинства. І здебільшого ці враження — про найрідніших людей,
про їхнє ставлення, про ту атмосферу, що панувала в сім’ї.
А вона в кожній родині — своя. Тому що в
будь-якому сімейному середовищі існує свій власний мікроклімат, формуються
притаманні тільки цій сім’ї стосунки, взаємини батьків та дітей. Ці стосунки і
прийнято називати стилем родинного виховання.
Від стиля родинного виховання значною мірою
залежить психічний та моральний розвиток дитини.
Як же ми виховуємо своїх дітей? Напевне,
кожен батько, кожна мати хотіла б так виховати свою дитину, щоб вона стала її
щастям та гордістю. Це дійсно нелегка, копітка праця - бути батьками.
Чи погоджуєтеся ви з такою
думкою? (Класовод
запрошує батьків до співбесіди, обміну думками та досвідом.)
Є дві сторони, два учасники виховного процесу
— батьки та дитина. Хто із них чиї риси наслідує в результаті цього процесу?
Поясніть сказане. (Класовод запрошує
батьків до співбесіди, обміну думками та досвідом.)
Народна мудрість також говорить нам про
спадковість, про те, що дуже часто діти стають схожими на своїх головних
вихователів — батьків: «Який дуб, такий тин, який батько, такий син»; «Яка
мама, така й сама»; «Які мама і татко, таке і дитятком; «Яблуко від яблуньки
недалеко падає» — ці та багато інших прислів’їв розповідають про те, що в наших
дітях повторюємося ми самі, причому мається на увазі, повторюємося не тільки
зовнішньо, але й внутрішньо — вдачею, чеснотами та вадами, способом життя,
морально. Чи помічали ви, що ваша дитина вже встигла перейняти у вас певні
згадані риси? Розкажіть про це. (Класовод
запрошує батьків до співбесіди, обміну думками та досвідом.)
Наша сьогоднішня розмова присвячена моральним
устоям родини, спробі визначити кожному із батьків формулу батьківської
педагогіки, обмінятися своїм досвідом виховання дітей у родині. Ми обговоримо
деякі типи неправильного сімейного виховання, хоча насправді їх безліч.
Психологія родинного виховання висуває вимогу
про оптимальну батьківську позицію. А позиція полягає в таких умовах:
— батьки
приймають свою дитину такою, яка вона є;
— із
душевним теплом та любов’ю ставляться до дитини;
— об’єктивно
оцінюють доньку або сина і на основі цієї оцінки будують виховання;
-—
батьки здатні змінювати методи та форми дії у відповідності до зміни обставин
життя дитини;
— виховні
батьківські зусилля спрямовані в майбутнє і співвідносяться з вимогами, які
ставить перед дитиною її подальше життя.
Оптимальна батьківська позиція спрямована на
благо дитини. Вона передбачає критичне ставлення батьків до власних помилок.
Прогресивна гуманістична думка ще два століття тому розуміла виховання як
взаємодію рівноправних учасників.
Як ви вважаєте, на чому ж тримається
виховання в сім’ї, що є його основою та запорукою ефективності? (Класовод
запрошує батьків до співбесіди, обміну думками та досвідом.)
Усе
виховання в родині тримається на любові до дітей. Саме любов батьків забезпечує
повноцінний розвиток та щастя дитини.
Сімейне
виховання емоційне за своїм змістом і тому передбачає не тільки батьківську
любов, але й відповідне почуття дітей до батьків.
Любов
— творець усього доброго, піднесеного. Це — основа людських взаємин. Наші діти
дуже чутливо реагують на прояви любові та ласки і надзвичайно гостро
переживають їхню нестачу. Роль батьківської любові неодноразово підкреслював
видатний український педагог В. Сухомлинський.
Він
відзначав: «Живучи в родині, дитина повинна бути впевнена, що хтось її дуже,
дуже любить і вона теж когось любить безмежно. Така любов створює почуття
захищеності, справжнього комфорту. При цьому дитина активніше осяг&є світ,
легше опановує знання. У неї краще розкриваються здібності, вона впевненіше
визначає свою дорогу в житті, вибирає друзів».
Чому може навчити батьківська
любов дитину, з вашої точки зору? (Класовод запрошує батьків до співбесіди, обміну думками та досвідом.)
Під
впливом батьківської любові дитина осягає поняття «людяність», навчається
культурі почуттів, вчиться розуміти добро; в неї формуються почуття
відповідальності та обов’язку, моральні чесноти. Завдяки люблячому ставленню
матері й батька дитина поступово оволодіває здатністю розв’язувати складні життєві
проблеми.
Проте
в практиці сімейного виховання нерідко можна спостерігати випадки, коли батьки
надзвичайно самовіддано люблять дітей (постійно оберігають їх від усіляких
труднощів, ретельно піклуються про їхнє здоров’я та харчування, дбають про
навчання тощо), але діти при цьому виростають егоїстичними, жорстокими та
грубими. І, передусім, це виявляється в ставленні до батьків. Хто, на вашу
думку, винен у такій ситуації? (Класовод
запрошує батьків до співбесіди, обміну думками та досвідом.)
Винна
не любов сама по собі, а нерозсудливість батьківської любові.
Виховання
любов’ю не заперечує і не виключає контролю з боку батьків. До такої думки
приходять психологи, що досліджують проблеми родинного виховання. Контроль
необхідний дитині як друга важлива умова цілеспрямованого виховання.
Дитина губиться в оточуючому світі, їй далеко
не завжди легко
і просто зорієнтуватися в морі людей, речей, правил. Одночасно
контроль вступає у суперечність із потребами дитини бути само-
стійною, реалізовувати себе. Батькам потрібно знайти такі форми
контролю, які б відповідали вікові дитини і не утискали її само-
стійності, одночасно сприяючи розвитку самоконтролю дитини.
і просто зорієнтуватися в морі людей, речей, правил. Одночасно
контроль вступає у суперечність із потребами дитини бути само-
стійною, реалізовувати себе. Батькам потрібно знайти такі форми
контролю, які б відповідали вікові дитини і не утискали її само-
стійності, одночасно сприяючи розвитку самоконтролю дитини.
Сучасні американські психологи пропонують
замість дирек-
тивного, гнітючого контролю («роби, як я наказав») використо-
вувати інструктивний контроль («можливо, ти вчиниш так, як
я запропоную»). Переваги інструктивного контролю також у тому,
що його методика розвиває ініціативу, працьовитість, самодис-
ципліну.
тивного, гнітючого контролю («роби, як я наказав») використо-
вувати інструктивний контроль («можливо, ти вчиниш так, як
я запропоную»). Переваги інструктивного контролю також у тому,
що його методика розвиває ініціативу, працьовитість, самодис-
ципліну.
Важко змінити підходи до виховання дітей, які
вже скла-
лися і утвердилися в нашій свідомості. Тим, хто відкритий до
нового досвіду і бажає дещо змінити власне ставлення до вихо-
вання дітей, можна нагадати твердження Януша Корчака про
права дитини: дитина має право на сьогоднішній день, дитина
має право бути тим, ким вона є.
лися і утвердилися в нашій свідомості. Тим, хто відкритий до
нового досвіду і бажає дещо змінити власне ставлення до вихо-
вання дітей, можна нагадати твердження Януша Корчака про
права дитини: дитина має право на сьогоднішній день, дитина
має право бути тим, ким вона є.
Інший відомий педагог ПІ. Амонашвілі говорив
про дітей:
«Поганими діти не народжуються. Дитина народжується, щоб
пізнати світ, а не злити батьків та вчителя. Справжня основа
людини — не окремі її якості, а спосіб життя. Дитина живе
з перших хвилин народження, а не готується до життя. Вона —
істота соціальна. Будь-яка особистість розвивається в спілкуванні.
Дитині необхідна співпраця. У співпраці дитина виявляється наба-
гато розумнішою, сильнішою, ніж під час самостійної роботи».
«Поганими діти не народжуються. Дитина народжується, щоб
пізнати світ, а не злити батьків та вчителя. Справжня основа
людини — не окремі її якості, а спосіб життя. Дитина живе
з перших хвилин народження, а не готується до життя. Вона —
істота соціальна. Будь-яка особистість розвивається в спілкуванні.
Дитині необхідна співпраця. У співпраці дитина виявляється наба-
гато розумнішою, сильнішою, ніж під час самостійної роботи».
Отже,
розуміння дитини, прийняття її не тільки серцем, але
й розумом, усвідомлення своєї відповідальності за долю маленької
людини допоможуть вам обрати той стиль родинного виховання,
який дійсно принесе благо і дитині, і батькам.
й розумом, усвідомлення своєї відповідальності за долю маленької
людини допоможуть вам обрати той стиль родинного виховання,
який дійсно принесе благо і дитині, і батькам.
Тест
«Які ви батьки?»
«Які ви батьки?»
Необхідно позначити ті фрази, які батьки
найбільш часто вживають у спілкуванні з дітьми.
1. Скільки
разів тобі повторювати!
2. Порадь
мені, будь ласка.
3. Не
знаю, що б я без тебе робив(ла)!
4. І в
кого ти такий вдався!
5. Які
в тебе чудові друзі!
6. Ну
на кого ти схожий(а)!
7. Ось
я в твої роки...
8. Ти —
моя опора і помічник(ця)!
9. Ну
що у тебе за приятелі!
10. Про
що ти тільки думаєш!
11. Який
ти у мене розумничок!
12. А ти
як вважаєш, синку (доню)?
13.
У всіх
діти як діти, а ти...
14. Який
ти у мене кмітливий(а)!
Ключ до тесту:
За позначення пунктів 1, 4, 6, 7, 9, 10, 13 —
по 1 балу.
За пункти 2, 3, 5, 8, 11, 12, 14 — по 0
балів.
0-1 бал. Ви живете з дитиною душа в душу.
Вона щиро любить та поважає вас. Ваші стосунки сприяють становленню особистості
дитини.
2-3 бали. Ви непослідовні у спілкуванні з
дитиною. Вона поважає вас, хоча і не завжди з вами відверта. На її розвиток не
виключений вплив випадкових обставин.
4-5 балів. Вам необхідно бути до дитини
значно уважнішими. Ви користуєтеся у неї авторитетом, але погодьтесь: авторитет
не замінить любові, розвитку вашої дитини.
6-7
балів. Ви й самі відчуваєте, що йдете неправильним шляхом. Між вами та дитиною
існує недовіра. Доки не пізно, постарайтеся приділяти дитині більше уваги,
прислухайтеся до її думки!
Лекція
вчителя «Правильне виховання: батьки та дитина» і —
В
основі оптимального виховання лежать два основні принципи: любов (ми вже
сьогодні говорили про це) та послідовність.
Здавалося б, це всім
зрозуміло і досить легко задіювати на практиці. Але ви, звісно ж, знаєте із
власного досвіду, що насправді все виглядає дещо інакше. Трапляються моменти,
коли ви готові виплеснути на дитину весь свій гнів, хоча в дійсності ви її
любите. Наприклад, коли донька чи син постійно нервує вас тим, що прискіпується
до приготованого сніданку чи впирається, коли треба прибрати в кімнаті. Навіть
після десятка нагадувань! Або коли дитина не виказує абсолютно жодного бажання
проводити вихідні з усією сім’єю, а надає перевагу тому, щоб сидіти вдома в
нудьзі та самотності.
Зрозуміло одне: виховання дитини може бути
надзвичайно втомливе і віднімати велику частину часу. Тим не менш, існують
способи вирішення і таких ситуацій. Ви можете і успішно займатися своїми
виховними завданнями, і зберігати власні сили та душевну рівновагу.
Яким же чином почати життя в позитивному
руслі, в гармонії зі своєю дитиною?
Для цього потрібно дотримуватися ряду
важливих умов.
Перша умова для цього — час та увага.
Даруйте вашій дитині по можливості якомога більше уваги! Присвячуйте їй
достатньо часу, причому робіть це свідомо та активно. Намагайтеся нічого не робити
одночасно із заняттями з дитиною, наприклад не займатися приготуванням обіду та
подібним. Хвилини, проведені з донькою чи сином, мають належати тільки їм.
Присядьте біля дитини, придивіться до того, чим грається чи займається вона.
Позитивний ефект дають спільні прогулянки, спостереження за природою. Слухайте
разом із дитиною відповідну її вікові музику, а якщо це можливо, і заспівайте
разом із нею.
Творчі види діяльності — спільний малюнок чи
який-небудь нехитрий виріб — також принесуть вам обом радість і розвиватимуть
творчі здібності вашого чада.
Таке спілкування створює емоційну, душевну
близькість між дитиною та батьками. Вона може багато чого у вас навчитися і
розширити власний кругозір. Важливим позитивним ритуалом може стати також
сімейне читання або просто розповідання невеликої цікавої історії на ніч.
Навчайтеся
слухати, чути вашу дитину та відверто розмовляти з нею!
Нашим дітям необхідно комусь довірятися, їм
треба неодмінно розповідати про свої переживання та турботи батькові та матері,
але часто батьки, посилаючись чи то на брак часу, чи то на щось інше, не беруть
участі в цьому. Вони або слухають «упіввуха», або взагалі зосереджені на інших
речах. У такій родині бракує спілкування та розуміння; батьки та діти якщо і
спілкуються одне з одним, то лише на спільні теми, або не спілкуються взагалі.
Мати постійно заклопотана господарськими проблемами, а батько зазвичай
стомлений і голодний після роботи. Але дитині конче потрібно поділитися своїми
переживаннями та новинами, адже за день перебування в школі їх накопичилося так
багато! Проте батьки не виявляють уваги до дитини, вони подумки все ще на
роботі або «в телевізорі».
Ще гірше, коли втомлені батьки обривають
дитину на півслові, закликаючи її до тиші: «Годі, я стомився, помовч!» Для дитини
така реакція дуже образлива. Адже тоді в неї виникає відчуття, що її не
сприймають усерйоз, а вважають набридливою та надокучливою. Згодом дитина,
напевне, вже не буде такою довірливою і віддалиться від вас зі своїми
маленькими клопотами та проблемами. Адже де згубно для дитячої душі.
Отже, не ігноруйте дитину, прислухайтеся до
неї! Спілкуючись із нею, будьте подумки поруч, а не деінде. У будь-якому
випадку запасіться терпінням для вашої дитини, щоб мати можливість вислухати її
та побесідувати з нею. Якщо дитина сприймається вами серйозно і може обговорити
з вами свої проблеми, то у майбутньому, ймовірно, вона зможе самостійно
вирішувати якісь конфліктні ситуації, а також допомагати іншим у вирішенні
проблем. Здатність слухати — важлива якість, що значно полегшує спілкування зі
співрозмовником.
Слухайте свою дитину
«активно» і намагайтесь зрозуміти її потреби.
Намагайтесь проникнути в світ її думок та розмовляти її мовою. Так дитина буде
відчувати вашу увагу, буде знати, що її не залишать наодинці зі своїми
проблемами. Так починається шлях до взаєморозуміння та гармонії, де немає місця
роздратованості та неуважності.
Наступною умовою правильного виховання є так
звані мотивація і похвала.
Мотивація та заохочення дають набагато кращий ефект, ніж покарання. Таким
способом ви досягаєте одразу кількох цілей: це допомагає вашій дитині добре
розкритися, вона навчається брати участь у певних видах діяльності та отримує
дещо позитивне взамін, а саме — ваше схвалення, відзнаку. Часто для цього
достатньо навіть невеликого жесту, який є символом, що оце добре».
Правило мотивації та відзнаки ви можете
застосовувати в будь-якому випадку і щодня. «Звичайно, ти можеш піти погратися,
якщо ти вже виконав домашнє завдання!» Потім можна сказати дитині, що
отримувати задоволення від перебування на вулиці вона зможе, тільки якщо дійсно
вільна, а ввечері, якщо, звичайно, втомилася, то може нічого не вчити.
Нагородою може бути і обіцянка сходити всією родиною до цирку, зоопарку тощо
або гра у футбол разом із татом — у залежності від того, що до вподоби дитині.
Або інший приклад: «Твої друзі можуть прийти
в гості, якщо твоя кімната буде прибрана». Поясніть дитині, що гратися в прибраній
кімнаті набагато зручніше та приємніше — у них, без сумніву, буде більше місця,
і вони легше зможуть знаходити потрібні речі.
Інший необхідний аспект виховання дитини в
родині — сімейний уклад.
У багатьох сім’ях виникають труднощі з
правильним розпорядком дня, немає чіткого погодження, немає точного часу,
наприклад, для їжі чи сну. І це жахливо шкодить родинному мікроклімату! Дитина
безсвідомо звикає до постійного безладу, до того, що повсякденні події
протікають спонтанно, незаплановано. Батьки у зв’язку з цим часто стають
роздратованими та занадто вимогливими, нервовими, їхні настанови часто
суперечать бажанням дитини.
Дітям же просто необхідний суворий розпорядок
дня: встановлений час для їди, та сну, виконання домашніх завдань та відпочинку.
Це дає їм відчуття впевненості та захищеності. Для дитини певний лад,
установлений в родинному середовищі, так само, як і в школі, дуже важливий.
Якщо дитина змалку навчиться дотримуватися життєвого ритму в повсякденності, це
допоможе їй у майбутньому стати успішною.
Сімейні традиції для дитини мають велике
значення: вони створюють певні обов’язки та зміцнюють внаслідок цього родинні
стосунки. На них діти можуть орієнтуватися та розраховувати. Спільний обід та
прогулянки, спільна праця (наприклад, прибирання в квартирі), походи в гості
чи в парк у сією родиною дозволяють вашій дитині відчути сімейні зв’язки. Саме
тому постійні родинні ритуали дають хороший виховний ефект: дитина навчається
регулярно виконувати необхідну роботу в домашньому господарстві (прибирання
посуду зі столу, догляд за кімнатними рослинами, вологе прибирання кімнати
тощо). Крім того, це зміцнює соціальну позицію дитини, зробить її
відповідальнішою та самостійною.
Наступна умова ефективного виховання в родині
— встановлення розумних меж.
Не секрет, що діти полюблять провокувати
своїх батьків, знову і знову випробовуючи вас на предмет того, як далеко їм
можна зайти. А дорослі часто реагують на це або зовсім безпорадно, або
безсильно та гнівно. Багато батьків приймають зухвалу поведінку дитини та
ігнорування власних прохань або мовчки, або з криком та бурею емоцій.
Внаслідок цього вони сприяють розвитку у дитини відчуття того, що її батьки
самі не знають, що їм робити. Звісно, це помилкова реакція!
Батькам слід показувати свою силу волі, а
також те, що вони вміють перемагати. Ви маєте діяти стосовно вашої дитини
впевнено та визначено. Це не означає, що ви повинні змусити її думати, що ви
«вище за всіх». Під упевненістю ми розуміємо те, що ви маєте бути впевненими в
ролі вихователя з усіма відповідними обов’язками та охоче приймати їх. Це має
бути зрозумілим дитині. Насамперед, залишайтеся незворушними, якщо дитина стане
вас провокувати. Якщо ви будете реагувати спокійно, це буде знаком: «Я
сильний». Усіма вашими словами, жестами та поставою ви зможете довести, що ви
володієте ситуацією, і що саме ви встановлюєте правила в родині. А дитина
повинна дотримуватись їх без обговорень.
У вас мають бути певні вимоги, ви повинні
давати чіткі вказівки та ставити зрозумілі завдання. Тут немає потреби
«торгуватися» чи «вести переговори». Внесіть цю зрозумілість та визначеність
у всі ваші сімейні стосунки. Як би зайняті ви не були, негайно припиніть цю
діяльність, підійдіть до дитини і поговоріть з нею безпосередньо про це,
дивлячись їй прямо у вічі. Ваші слова мають бути сприйняті не двозначно,
наприклад: «Я б хотіла, щоб ти це зробив зараз же!» Потім для страховки
переконатися, що дитина дійсно зрозуміла, що ви хотіли сказати. Зажадайте від
неї відповіді, запитайте: «Ти мене зрозумів?» Якщо дитина реагує вперто та
відмовляється відповідати або починає грубіянити, кричати та обурюватися, ви
повинні залишатися непохитним та незворушним. Іноді це дуже непросто. Тим не
менш, межі поведінки мають бути визначені вами ясно та зрозуміло. І хоча це
стомливо, але, безсумнівно, принесе успіх на тривалий строк.
Якщо ви — сильна особистість, то вас будуть
поважати і оточуючі, і, звичайно, діти. Якщо ви самі вмієте цінувати власні
зусилля, якщо ви будете пишатися тим, що ви вмієте та з чим легко справляєтесь,
тоді і ваші діти також будуть пишатися вами та поважати вас.
Сучасні діти досить «завантажені». Школа,
домашні завдання, обов’язки по дому, додаткові заняття спортом або музикою, іноземною
мовою тощо — все це для сьогоднішнього школяра реальність. У результаті дитина
починає «розриватися» між заняттями і ледве знаходить можливість відпочити.
Дитина постійно нервує, і для неї стає найзаповітнішою мрією мати справжнє
«домашнє вогнище». Дитина наражається на стреси: надто мало вона отримує
спокою та розрядки. Для батьків у такій ситуації необхідно
подбати про «вільний простір» для дитини. Спробуйте щодня давати своїй
доньці чи сину своєрідний «тайм-аут». Ви побачите, що в години невимушеного
безділля можна запастися більшою кількістю енергії та сил, які потім можна буде
знову пустити в хід. Упродовж цього часу ваша дитина може безтурботно гратися
і робити тільки те, чим їй хочеться займатися.
Спільні ігри та взаємна увага надзвичайно
збагачують батьків та дітей. Включайтесь у гру вашої дитини. Ви відкриєте для
себе чарівний світ дитячих фантазій та ілюзій. Під час спілкування з дитиною
відсуньте свої власні ідеї на задній план: це дасть можливість більш вільного
розвитку вашій дитині.
Не бійтесь виявляти
помилки. Якщо
дитина вдається до поганих вчинків (обман, крадіжка тощо), батьки повинні
роз’ясняти їй, чому вона гіовинна змінити таку поведінку. Лайка та зневага
допомагають у таких випадках мало. Тільки пояснення допоможуть дитині прийти
до розуміння своєї помилки, попросити вибачення і більше інколи не повторювати
таких проступків.
У процесі виховання важливо зрозуміло та
чітко вказати дитині, що вона поводилася неправильно і в певній ситуації була
несправедлива. Необхідно загострити на цьому її увагу. Дитина має навчитися
тому, яка поведінка буде доречною в спільному родинному житті, а також у
відповідному соціальному оточенні, що іншій людині буде неприємно або навіть
може нашкодити те, що хтось, наприклад, віднімає у неї її власні речі.
Дитина має відчувати і розуміти, що завдає
шкоди своїм близьким та друзям. Засвоївши такі поняття одного разу, вона
надалі самостійно зможе коригувати свою поведінку, зможе навчатися на власних
помилках та нести відповідальність за свої вчинки.
І остання порада — довіряйте своїй дитині!
Батьки та матері, які прагнуть контролювати
кожен крок своєї дитини, зовсім не допомагають їй. Набагато краще для неї було
б якомога раніше навчитися приймати власні маленькі рішення самостійно і,
відповідно, брати за це на себе відповідальність.
Привчання дитини до самостійності та незалежності
означає, що батьки повинні надавати їй необхідний простір для розвитку.
Таким
чином, ви надаєте дитині можливість здобути впевненість у собі та у власних
силах.
Дискусія за темою зборів
Запитання та завдання для батьків:
• Назвіть
найважливіші, на вашу думку, умови успішного сімейного виховання.
• Поясніть,
що означають слова «позиція активного слухача». Чому слід дотримуватися такої
позиції в стосунках із дитиною?
• Як
ви розумієте поняття «сімейний уклад»? Розкажіть, які повсякденні та святкові
звичаї, ритуали та традиції існують у вашій родині.
• Чи
бувають випадки, коли ваша дитина своєю негарною поведінкою провокує вас? Як
можна вирішити батькам таку ситуацію?
• Чи
має ваша дитина власний «вільний простір» для дозвілля, довільних ігор, своїх
захоплень? Розкажіть про це. Яку роль відіграє у вихованні дитини надання їй
можливості проводити частину часу на свій розсуд?
• Як
треба чинити з дитячими вадами? Поясніть, чому не можна «заплющувати очі» на
помилки та погані вчинки дитини?
• Чи
потрібна, на вашу думку, довіра до дитини? Чому? Як ви розумієте поняття
«довіряти своїй дитині»?
У
ході дискусії батьки також обмінюються досвідом щодо виховання в родині та
приходять до спільних висновків.
Завершальне слово вчителя
Про виховання дітей, про взаємини між дитиною
та батьками, про атмосферу в сім’ї можна говорити й дискутувати дуже довго.
Проте наші збори; присвячені сімейному
вихованню та законам життя родини, добігають кінця.
Я щиро бажаю вам терпіння та доброти, любові
та мудрості, розсудливості та вміння керувати собою. Хай ваші родини будуть
міцними та дружними, хай у них завжди панують добробут, мир та злагода. І нехай
наші діти в оточенні вашої турботи та уваги ростуть щасливими! На все добре
вам, шановні батьки!
Немає коментарів:
Дописати коментар